MiG-23MF "021"

MiG-23MF w kolekcji „Grupy Archeo”:

MiG-23MF numer seryjny 0390224121 n/b „021” został wyprodukowany we wrześniu 1982r. W tym samym miesiącu dostarczono go do Polski, a w październiku wpisano na stan 28. PLM ze Słupska. Maszyna pochodziła z 24 serii produkcyjnej. W czasie służby w 28. PLM wylatała 723 godz. Resurs techniczny płatowca i silnika zakład produkcyjny określił na 1500 godz. lub 17 lat eksploatacji. Resurs międzyremontowy wynosił 800 godź. Samolot „021” został przeprowadzony do WZL-3 w Dęblinie, który wykonywał jako jeden z zakładów prace remontowe (remonty wykonywano w ZSRR, NRD – Drezno, Bułgaria – Płowdiw), na remont ale go nie przeszedł. W grudniu 1997 roku płatowiec został skreślony z rejestru statków powietrznych wojsk lotniczych protokołem kasacyjnym nr 50/97 i wystawiony jako eksponat muzealny w WSOSP w Dęblinie.

O historii powstania, rozwoju konstrukcji oraz zastosowaniu w lotnictwie spod znaku "Biało-czerwonej Szachownicy" możecie Państwo przeczytać w osobnym artykule.

Jako eksponat wystawowy w 1.OSL w Dęblinie oraz przygotowywany do podróży.

 

MiG-23MF "021" w kolekcji "Grupy Aecheo" w Łasku - zdjęcia:

14.09.2012-  Koła podwozia jak nowe

Rozpoczęty został proces odnawiania MiG-a 23. Na początek poszły koła, które po rozebraniu, wymyciu i wypiaskowaniu zostaną zabezpieczone i pomalowane. Na koniec przed założeniem zostaną założone nowe opony. Przy sprzyjającej pogodzie niebawem zostaną założone skrzydła.

Każdy prawdziwy ptak ma skrzydła

I nasz MiG-23 jest prawdziwym ptakiem. Wykorzystując opóźnienie w przyjściu jesieni dwudziesty trzeci odzyskał skrzydła. Jednak w tzw. międzyczasie stracił swoje pierwotne barwy. Cały kadłub został oczyszczony z farby, tysiące śrub zostało odkręconych. Niestety zima zbliża się i prace zostaną wyhamowane. Bieżący postęp pracy możecie Państwo zobaczyć na zdjęciach:

Prace przy MiG-u-23 trwają

Oprócz sztandarowego projektu, jakim jest odbudowa szkolno-treningowego samolotu TS-8 „Bies” trwają równolegle prace przy MiG-u-23. W ubiegłym roku nasz MiG stracił swój stary kamuflaż i ogromną ilość pordzewiałych śrub i wkrętów. Obecnie rozpoczęło się ich uzupełnianie i wymiana. Kolejnym etapem będzie renowacja wnęk podwozia głównego.

 

Wakacje się skończyły, Bies oblatany więc pełną parą ruszyły prace przy Mi-24 i MiG-23. W kolejnych odsłonach będziemy na bieżąco informować o postępie prac przy MiG-u. Więc zaczynamy:

16.08.2013. 

 

30.08.2013.

 

26.09.2013.

Wszystkie wnęki podwozia skończone.

 

21.03.2014.

Po wnękach przyszła kolej na golenie podwozia głównego i owiewkę kabiny.


 

12.05.2014.

 

Prace wykończeniowe - ostatnie zdjęcia przed "Oblotem".