Stowarzyszenie Entuzjastów Lotnictwa
Grupa Archeo Łask

MiG-15 to radziecki myśliwiec odrzutowy zaprojektowany przez Michaiła Gurewicza i Artoima Mikojana. Był jednym z pierwszych udanych odrzutowych myśliwców o skośnym układzie skrzydeł. Swoją niebywałą sławę zdobył podczas wojny w Korei, znacznie przewyższając (szczególnie na początku) wszystkie inne myśliwce odrzutowe. MiG-15 posłużył także jako produkt wyjściowy do rozwoju bardziej zaawansowanej konstrukcji – MiG-a-17. Został wyprodukowany w liczbie ponad 12,000 sztuk i uznaje się, to za ilościowy rekord produkcji odrzutowego samolotu myśliwskiego. Wliczywszy zagraniczną produkcje licencjonowaną było to prawdopodobnie ponad 18,000 sztuk. Był użytkowany w ponad 40 krajach na całym świecie.

Historia:

Prace nad nowym typem samolotu napędzanego silnikiem odrzutowym biuro Mikojana i Guriewicza rozpoczęło już pod koniec II wojny światowej. W kwietniu 1947 wydano dekret nr. 493-192, który nakazywał OKB MiG zbudowanie dwóch prototypów nowego myśliwca pod oznaczeniem I-310 ("I" od istriebitiel – myśliwiec), brakowało jednak w Związku Radzieckim silnika odpowiedniego dla tej nowoczesnej maszyny. Problem rozwiązano dokonując zakupu w W. Brytanii silnika turboodrzutowego Rolls-Royce Nene Mk.I, który w dość krótkim czasie skopiowano i oznaczono Klimow RD-45. Pierwszy egzemplarz prototypu I-310 oznaczony S-01 został oblatany 30 grudnia 1947 roku przez pilota W.N.Juganowa. Już w marcu 1948 roku zakończono próby samolotu i po wniesieniu poprawek wprowadzono samolot do produkcji seryjnej pod nazwą MiG-15.

Samoloty dostarczono do jednostek szkolnych jeszcze w 1948 roku, gdzie spotkały się z dużym zainteresowaniem. Był zwrotny i nie sprawiał problemów w pilotażu. Ceniono jego silne uzbrojenie i łatwość obsługi.

W polskich jednostkach samoloty te pojawiły się w połowie 1951 roku. W tym samym czasie rozpoczęto szkolenie pierwszych polskich pilotów, pod kierunkiem polskich instruktorów przeszkolonych na sprzęcie radzieckim. Pierwszy publiczny pokaz odbył się 22 lipca 1952 roku podczas defilady powietrznej w Warszawie. W polskim lotnictwie wojskowym używano 84 egzemplarzy samolotów tego typu. Prawie od początku eksploatacji tego typu w lotnictwie polskim rozpoczęto jego licencyjną produkcję pod nazwą Lim-1.

Lim-1 -licencyjny myśliwiec pierwszy – produkowany w zakładach WSK Mielec (obecnie PZL Mielec). Pierwszy seryjny egzemplarz został oblatany 17 lipca 1952 roku. Do końca tego samego roku dostarczono do jednostek pierwszą serię produkcji licencyjnej. Później w LZR (Lotniczych Zakładach Remontowych) modyfikowano te samoloty do wersji: Lim-1,5, Lim-1A oraz SBLim-1. Samoloty produkowano do 31 sierpnia 1954 roku. Wyprodukowano 227 egzemplarzy.

MiG-15 bis to samolot myśliwski będący modyfikacją samolotu MiG-15, opracowany w 1949 roku. W stosunku do poprzednika zmieniono mu silnik z RD-45F na WK-1A oraz dokonano zmian w konstrukcji, uzbrojeniu oraz wyposażeniu. Samolot miał głównie większe gabaryty spowodowane zastosowaniem nowego silnika. Dodatkowo samolot wyposażono w nowe hamulce aerodynamiczne i aparaturę rozpoznania swój-obcy SRU-0. Zwiększono także siłę uzbrojenia pokładowego poprzez zastosowanie uzbrojenia o zwiększonej szybkostrzelności. Samoloty wprowadzono do polskich jednostek w 1953 roku. Używano ich w liczbie kilkunastu sztuk. Jednocześnie z wprowadzeniem samolotu MiG-15bis na uzbrojenie lotnictwa polskiego, rozpoczęto jego licencyjną produkcję w Mielcu pod oznaczeniem Lim-2.

Lim-2: odmiana licencyjna rosyjskiego samolotu MiG-15bis (wersji późnoseryjnej), produkowana w WSK Mielec w latach 1954-1956. Wraz z podjęciem produkcji licencyjnej płatowca, rozpoczęto także licencyjną produkcję silników WK-1A, pod oznaczeniem Lis-2 w zakładach WSK Rzeszów. Pierwszy seryjny egzemplarz został wyprodukowany 17 września 1954 roku. W późniejszym okresie w LZR i WSK modyfikowano część samolotów do wersji Lim-2R, Lim-2A, SBLim-2 oraz Lim-2 (smugacz). Samoloty produkowano do 23 listopada 1956 roku. Wyprodukowano 496 egzemplarzy.

Lim-2 w Łasku:

Pierwsze samoloty rodziny MiG-15 oraz jego licencyjnych wariantów trafiły na lotnisko w Łasku w 1957 roku wraz z 31 Pułkiem Lotnictwa Myśliwskiego przebazowanego tu z warszawskiego Bemowa (lotnisko Babice). W 1963 roku do Łasku przybył 2. PLM (w 1967 powrócono do poprzedniej numeracji – 10.PLM) z podkrakowskich Balic, który był już wyposażony w nowsze wersje MiG-a-15 produkowane w WSK Mielec pod oznaczeniem Lim-2. Samoloty Lim-2 były użytkowane przez 10.PLM do połowy lat 70-tych ubiegłego wieku. W 1980 roku na cokole został ustawiony samolot Lim-2 jako pomnik dar jednostki wojskowej dla społeczeństwa Łasku. Samolot Lim-2 n/b „708 stał do połowy 2008 roku, kiedy to wymieniono go na szkolno-treningowy TS-11 „Iskra”.