PZL-130 „Orlik” n/b "012" został oblatany 21 sierpnia 1992 r. przez pil. T. Dunowskiego, jako pierwszy samolot seryjny wersji TB. Maszyna ta wykonała ostatni lot 24 czerwca 2003 roku, a została wycofana z eksploatacji dopiero we wrześniu 2007 roku po 15 latach służby. Orlik „012” w wersji TB choć pierwszy z serii do służby został wcielony jako drugi oddając palmę pierwszeństwa następnemu egzemplarzowi. Samolot przebudowano do wersji TC-1 pomiędzy majem a grudniem 1995 roku razem z siedmioma innymi „Orlikami” wersji TB. Samolot szkolno-treningowy PZL-130 „Orlik” nr takt. „012” został dostarczony z 2.OSL w Radomiu w maju 2009 roku. Płatowiec przywieźli oraz zmontowali w Łasku technicy 2.OSL, jednak bez silnika.

Po zakończeniu lotniczego życia - "012" został przekazany "Grupie Archeo". Pomocą wykazali się technicy 2.OSL Radom wykonując montaż płatowca po transporcie do Łasku.

Od tego momentu "Orlik" jest zawsze prezentowany publiczności podczas świąt, pikników oraz dni otwartych w 32.BLT przez "Archeologów".

 

Rok 2015.

Po sześciu latach prezentacji nadszedł czas renowacji naszego ORLIKA. W kolejnych odsłonach będziemy przedstawiać postęp prac przy samolocie.

2015.11.09.

2015.12.08.

2015.12.30.

Ostatnie zdjęcia z roku 2015. 

Już na starych/nowych goleniach. A jakie będzie śmigło???

 

 2016.04.15.

 W nasępnym roku prace trwają. Coraz więcej elementów ma poprawiony wygląd. Na tym to polega!

 

 2016.05.09.

W archiwum artykułów znajdziecie artykuły "Oklejamy Orlika do malowania" oraz z "oblotu". Warto tam zajrzeć!.

O historii powstania, rozwoju konstrukcji oraz zastosowaniu w lotnictwie spod znaku "Biało-czerwonej Szachownicy" możecie Państwo przeczytać w osobnym, opisowym artykule.