W czasie, gdy „Grupa Archeo” otrzymała przydział na Irydę, w bazie w Kutnie pozostały już tylko egzemplarze najsłabiej ukompletowane – bez podwozia. Odbudowa takiego samolotu byłaby bardzo utrudniona. W czasie gdy łaszczanie starali się o pozyskanie w miarę kompletnego samolotu, Centralna Szkoła Państwowej Szkoły Pożarnej w Częstochowie posiadała na swoim wyposażeniu samolot PZL I-22 czwartej serii produkcyjnej o nr 406. Strażacy pozyskali Irydę (obok An-a-26, Su-22, Mi-2) jako pomoc techniczną. Komendant Szkoły mł. bryg. Lesław Dereń przystał na propozycję dowódcy 32.BL i zgodził się na wymianę samolot za samolot. Strażacy otrzymali kompletną PZL TS-11 „Iskrę” (wycofaną z eksploatacji w WSOSP w Dęblinie) za PZL I-22 „Irydę”.

Technicy z 32.BL przywieźli do Częstochowy i zmontowali Iskrę 4 lipca 2009 roku zabierając w tym samym czasie Irydę do Łasku. Częstochowska, a od tego momentu łaszczańska Iryda była dość mocno zdekompletowana – ale co najważniejsze dla „Archeologów” posiadała podwozie. Z resztą braków Piotr i Spółka mieli zamiar sobie w mniejszym lub większym stopniu poradzić. Po przywiezieniu Irydy do Łasku samolot został zmontowany w stopniu na jaki pozwalały podzespoły pozyskane od strażaków z Częstochowy. Nastąpiła pierwsza weryfikacja braków oraz opracowano plan poszukiwania i pozyskiwania potrzebnych podzespołów i części.

Z racji na to, że był to egzemplarz 4 serii był on dopiero w fazie produkcji – brakowało zabudowy obu kabin, nie posiadał też żadnej instalacji (powietrznej, hydraulicznej, paliwowej). Jednak to był dla techników najmniejszy problem – samolot i tak nigdy nie miał się wzbić w powietrze, więc brak tych instalacji nie był żadną przeszkodą. Niestety maszyna posiadała również braki w poszyciu – co stanowiło większy problem, gdyż z braku oryginalnych elementów blacharskich ubytki musieli dorabiać we własnym zakresie.

Prace przy odbudowie samolotu ruszyły pełną parą w listopadzie 2009 roku. Sporo brakujących elementów wyposażenia technicy z Łasku pozyskali w ITWL-u jak również w 2.BM-T w Kutnie. Pomocną okazała się również PWSZ z Chełma. Niektóre elementy pozyskano z Iskry – silniki. Samolot otrzymał srebrny kamuflaż, kabina pierwszego pilota została odbudowana w 100% - łącznie z zabudową fotela Martin-Baker klasy 0-0. Druga kabina nie posiada na razie fotela, ale trwają starania o jego pozyskanie. Obie kabiny posiadają otwierane osłony za pomocą zabudowanej instalacji powietrznej (zasilanej z butli).

Po ponad półrocznych pracach przy płatowcu w dniu 9 lipca 2010r. nastąpiła oficjalna prezentacja odbudowanego samolotu dla dowódcy 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego gen. brygady pilota Włodzimierza Usarka. Publiczna prezentacja samolotu miała miejsce 28 sierpnia br. podczas pikniku z okazji Święta Lotnictwa RP. Samolot otrzymał jednolite srebrne malowanie, czarny numer burtowy 0406, oraz napisy eksploatacyjne w kolorze czarnym i czerwonym.

Znaleziona CSPSP w Częstochowie, przygotowana do transportu. W jej miejsce stanęła TS-11 "Iskra" oraz moment podpisania dokumentów o przekazaniu samolotów.

Już w Łasku i podczas remontu.

"Iryda" po remoncie i doposażeniu podczas komisyjnego odbioru.

O historii powstania, rozwoju konstrukcji oraz zastosowaniu w lotnictwie spod znaku "Biało-czerwonej Szachownicy" możecie Państwo przeczytać w osobnym, opisowym artykule.