Była sobie raz „Marysia”....
W dzisiejszych czasach można byłoby przypuszczać, iż jest to wstęp do dziecięcej opowieści, ale jednak nie – gdyż tytułowa „Marysia” istniała jako nazwa własna samolotu użytkowanego w drugie połowie lat 60-tych ubiegłego wieku w 10. PLM w Łasku. Imion na samolotach było więcej. Oprócz wymienionej wyżej bohaterki naszych wspomnień były jeszcze: „Lonia”, „Zosia” i „Ewa”. Wszystkie imiona występowały na samolotach Lim-5P i były malowane białą farbą na owiewkach podwozia przedniego. Możliwe, że kobiecych imion było więcej – prawdopodobnie jeszcze dwa, ale dzisiaj trudno ustalić te fakty – tym trudniej gdyż tamte czasy nie obfitują w dużą ilość zdjęć.
Tytułową „Marysię” namalował na samolocie Lim-5P n/b „509” technik samolotu kpr. nadterminowy Wiesław Turowiecki jako „dowód” swoich uczuć do Marii Knul – ówczesnej Jego sympatii. Za przykładem kolegi poszli i inni technicy – konkretnie trzech (chociaż być może było ich jeszcze kilku – przynajmniej dwóch). I tak samolot Lim-5P n/b „410” kpr. Czesław Saleta przyozdobił imieniem „Zosia”, n/b „412” otrzymał imię „Lonia” autorstwa kpr. Stanisława Kiersznowskiego, a n/b „510” – „Ewa” zostało namalowane ręką kpr. Kazimierza Suski.
Więcej na temat imion na samolotach Lim-5P można przeczytać w artykułach z dwumiesięcznika „Aeroplan” nr 2/2003 i nr 1/2006.
Krótka historia samolotu Lim-5P „Marysia”:
Lim-5P nr fabr. 1D05-09 n/b „509” został wyprodukowany 6. 07. 1959 roku w WSK Mielec. Służbę rozpoczął 2.04.1960 roku w 2.plm na lotnisku Kraków-Balice. Od 1963 roku latał na lotnisku w Łasku (2.plm zmienił w tym czasie miejsce swego stałego bazowania), zaś od 1967 roku w związku z powrotem do pierwotnej numeracji pułku – zostaje wpisany na stan 10.plm, w którym służył do 1974 roku. W tym czasie samolot przeszedł remont główny w WZL-3 w Dęblinie – od sierpnia 1968 do lutego 1969 roku. W lipcu 1974 roku przekazany został do 47.PWL w Świdwinie, by od lipca następnego roku rozpocząć służbę w 26.plm w Zegrzu Pomorskim. Następnie, od października 1979 roku samolot przekazano jako pomoc naukową do TSWL w Zamościu. Tu został spisany ze stanu protokołem kasacyjnym z dnia 21 grudnia 1979 roku. W 1991 roku (6 listopada) został ustawiony przed Szkołą Podstawową w Ustianowej, gdzie jest eksponowany do dnia dzisiejszego. W latach 2003-2005 samolot został poddany gruntownej renowacji, wtedy też przywrócono mu imię własne "Marysia".