W pierwszym kwartale 2002 roku technicy z 10.elt w Łasku postanowili wykonać nowe okolicznościowe malowanie samolotu MiG-21MF przy okazji zbliżającego się majowego ZLOT-u dowódców w Dęblinie. Jednocześnie, w tym samym czasie zapadły decyzje na szczeblu dowództwa WLiOP, iż podczas sierpniowych międzynarodowych pokazów lotniczych w Radomiu 3. KOP z Wrocławia przedstawi publiczności pokaz dynamiczny na samolotach MiG-21 UM i MF. W pokazie solo miał wystąpić mjr pilot W. Krupa z 3.elt z Krzesin na samolocie MiG-21UM. Natomiast 10.elt z Łasku otrzymała zadanie zaprezentowania grupowego przelotu w składzie czterech samolotów MiG-21MF, który miał być jednocześnie publicznym pożegnaniem tej wersji 21-go.
Projekt specjalnego malowania, składającego się z kamuflażu w trzech odcieniach szarości został opracowany przez kpt. Dariusza Jakubczaka. Spód samolotu został pomalowany kolorem szarym FS 36375, resztę płatowca pomalowano kolorem jasno-szarym FS 36231, na który naniesiono ciemno-szare „plamy” uzyskane z połączenia trzech kolorów. Numery taktyczne pomalowano kolorem białym bez wypełnienia wnętrza cyfr. Wykonawstwa projektu podjął się „etatowy malarz” eskadry st. chor. Piotr Polit oraz chor. Marek Wiesław. Postanowiono pomalować sześć samolotów bojowych (4 pokazowe + 2 zapas) i jeden szkolno-bojowy.
Jako pierwszy przygotowano samolot o n/b „7809”, który oprócz specjalnego malowania otrzymał napis na kadłubie pod owiewką kabiny pilota „ppłk. Jan Śliwka”. Tak przygotowany samolot miał zostać zaprezentowany podczas ZLOT-u w Dęblinie – do wylotu jednak nie doszło.
Kolejne samoloty, które otrzymały szaro-szare malowanie, posiadały następujące n/b: „6715” „6804”, „7907”, „9011” i „9012”. Taki sam układ plam otrzymał także samolot MiG-21UM n/b „9311”. Na każdym z samolotów, wzorem „7809” wymalowano nazwisko pilota na lewej burcie pod owiewką kabiny (oprócz UM-ma).
Jednocześnie wytypowano spośród pilotów eskadry sześciu lotników, którzy mieli się przygotować do pokazu (czterech podstawowych oraz dwóch zapasowych). Grupę tworzyli: major pilot Zbigniew Zych (prowadzący, dowódca ugrupowania) oraz trzej kapitanowie: Jacek Laszczyk – prowadzony, Mariusz Ciok – drugi prowadzony i Piotr Kotłowski – zamykający ugrupowanie. Pilotami zapasowymi byli mjr Jacek Pszczoła (z-ca d-cy eskadry) i mjr Aleksander Nietupski. Klucz samolotów w ugrupowaniu „prawe schody” zaprezentowali łaszczanie w sobotę i niedzielę radomskiej publiczności podczas Air Show.
Krótka historia „łaciatych” MiG-ów:
MiG-21MF nr fab. 966715 n/b „6715” został wyprodukowany w 29.11.1972 r., wpisany na stan 34. PLM 9 marca 1973 roku. Do 10. PLM w Łasku trafił w 29.02.2000 r. z 3. PLM. Wycofany styczeń 2003 r. Napis pod kabiną kpt. Laszczyk J., od 2004 roku jako eksponat na terenie 32. BLT Łask – zmieniono na płatowcu kolor kamuflażu na czarno-szary. Od 2009 roku w kolekcji „Grupy Archeo” – przywrócono mu pierwotną kolorystykę szarego kamuflażu, zmieniając jednocześnie nazwisko pod kabiną na mjr Czajka T.
MiG-21MF nr fab. 966804 n/b „6804” został wyprodukowany w 21.12.1972 r., wpisany na stan 34. PLM 9 marca 1973 roku. Do 10. PLM w Łasku trafił w 12.06.1996 r. z WZL-3 w Dęblinie Wycofany styczeń 2003 r. Napis pod kabiną kpt. Kotłowski P., jako cel na CPSP Nadarzyce.
MiG-21MF nr fab. 967809 n/b „7809” został wyprodukowany w 25.06.1973 r., wpisany na stan 41. PLM 11 sierpnia 1973 roku. Do 10. PLM w Łasku trafił w 22.02.1990 r. z 41. PLM Wycofany styczeń 2003 r. Napis pod kabiną ppłk Jan Śliwka. W chwili obecnej jako cel na CPSP Nadarzyce.
MiG-21MF nr fab. 967907 n/b „7907” został wyprodukowany w 27.08.1973 r., wpisany na stan 34. PLM 11 sierpnia 1973 roku. Do 10. PLM w Łasku trafił w 12.02.1992 r. z 41. PLM Wycofany styczeń 2003 r. Napis pod kabiną mjr Zych Z., jako cel na CPSP Nadarzyce.
MiG-21MF nr fab. 969011 n/b „9011” został wyprodukowany w 24.02.1973 r., wpisany na stan 26. PLM 26 marca 1974 roku. Do 10. PLM w Łasku trafił w 22.02.1990 r. z 41. PLM i latał do 21.05.1998 r., kiedy przekazano go do 11. PLM . Do Łasku ponownie wypisano go na stan 29.07.1999 r. z 11. PLM Wycofany styczeń 2003 r. Napis pod kabiną kpt. Ciok M., obecnie jako eksponat muzealny w Tartu Estonia – od 2004 roku.
MiG-21MF nr fab. 969012 n/b „9012” został wyprodukowany w 07.03.1974r., wpisany na stan 26. PLM 26 marca 1974 roku. Do 10. PLM w Łasku trafił w 29.07.1999r. z 11. PLM Wycofany styczeń 2003r. Napis pod kabiną kpt. Nietupski A., obecnie jako cel na CPSP Nadarzyce.
MiG-21UM nr fab. 516999311 n/b „9311” został wyprodukowany w 25.06.1980r., wpisany na stan 26. PLM 28 lipca 1980 roku. Do 10. PLM w Łasku trafił w 14.01.1999r. z 11. PLM. W sierpniu 2002 roku samolot przekazany do 3. PLM Wycofany styczeń 2003r. Kupiony przez prywatną firmę z Buka.
Zdjęcia "łaciatych MiG-ów" udostępnione przez Pana Piotra Dubowika
Ostatnim akcentem wykorzystania "łaciatych" była uroczystość zakończenia eksploatacji MiG-ów 21 na ziemi łaskiej, która odbyła się 24.01.2003 roku.
W artykule wykorzystano zdjęcia członków Grupy ARCHEO bądź pochodzące z ich archiwów.