Aktualności

 
Generał broni pilot Jan Śliwka urodził się 28 lipca 1961 roku w Kraśniku. W 1985 roku ukończył Wyższą Oficerską Szkołę Lotniczą w Dęblinie na kierunku pilot samolotów naddźwiękowych. Zawodową służbę wojskową rozpoczął w 10. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego na stanowisku starszego pilota klucza lotniczego. W pułku w Łasku pełnił służbę do kwietnia 1999 roku, zajmując kolejno stanowiska: nawigatora eskadry lotniczej, dowódcy eskadry lotniczej i od lipca 1994 roku, po ukończeniu dwuletnich studiów na Wydziale Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej Akademii Obrony Narodowej, zastępcy dowódcy pułku. W 1997 roku został dowódcą 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego.

W piątek, 18 czerwca 2021 r., jak zawsze przy okazji oddania po przeprowadzonych pracach remontowo-renowacyjnych samolotu należącego do kolekcji wystawienniczej zgromadzonej na terenie 32.BLT w Łasku, którą opiekuje się „Grupa Archeo” nastąpił „oblot” MiGa-29A(G), kolejnej maszyny wyremontowanej przez członków Stowarzyszenia. Prace przy MiG-u rozpoczęły się jesienią 2019 roku, a o postępach i poszczególnych etapach ich prowadzenia informowaliśmy Państwa przez cały 2020 rok i początek bieżącego roku. Ale nadszedł czas gdy prace renowacyjne dobiegły końca. Ich ostatnim akcentem było dokładne mycie płatowca połączone z zabezpieczeniem powłoki lakierniczej specjalną powłoką na bazie wosku. Prace te odbyły się dwa dni przed oficjalnym „oblotem”, czyli w środę 16 czerwca i zostały przeprowadzone z pomocą firmy NORTON, a ich wynik poddała krytycznej ocenie Pani kpt. pil. Katarzyna Tomiak-Siemieniewicz, która została „matką chrzestną” naszego MiG-a.

 MiG-29 w drodze na uroczystość:

16 czerwca 2021 odbył się ostatni akcent kończący odnowę samolotu MiG-29A(G) - kąpiel w piance, którą zafundowała naszej maszynie firma NORTON.

Zapraszamy na krótką foto relację z tego jakże ciekawego "spektaklu". Wynik na miejscu oceniła nasza przyszła "matka chrzestna" samolotu kpt. pil. Katarzyna TOMIAK-SIEMIENIEWICZ. I nie była to ocena na 5+, co mocno "zaskoczyło" Archeologów.....

Ale kobieta ma zawsze rację i nikt z tym dyskutował nie będzie. Tym bardzie, że za dwa dni, 18 czerwca, odbędzie się publiczna prezentacja odnowionej maszyny.

 

Przez dwa tygodnie kwietnia br., (poniedziałek 19. 04 – dzień przylotu, 30. 04 – odlot), przebywały w 32. BLT w Łasku samoloty McDonnell Douglas F-15E „Strike Eagle” należące do 48. Skrzydła Myśliwskiego stacjonującego na stałe w brytyjskiej bazie RAF Lakenheath w ramach kolejnej rotacji Av-Det. Dziesięć samolotów F-15E, które wylądowały w Łasku pochodziły z 492. i 494. Eskadry Taktycznej. Ich uzupełnieniem były dwie maszyny typu F-16CM z 480. Eskadry Myśliwskiej z bazy w Spangdahlem (52. Skrzydło Myśliwskie). W tym samym czasie, w siostrzanej 31. BLT z Krzesin wylądował amerykański komponent lotniczy składający się z dziesięciu samolotów myśliwskich typu McDonnell Douglas F-15C/D z 493. Eskadry Myśliwskiej z bazy w Lakenheath uzupełniony także dwoma F-16CM z 480. Eskadry Myśliwskiej z bazy w Spangdahlem.